فایل Robots txt چیست به همراه تگ ربات های جدید گوگل 2022-سئو

موتورهای جستجوی بینگ، یاهو و Yandex همگی از دستورالعمل Crawl-delay پشتیبانی می کنند که در صورت تمایل می توانید از این ویژگی در فایل robots.txt وب سایت خود استفاده کنید. در یک فایل Robots.txt با چندین دستورالعمل، می‌توان قوانین مجاز به دسترسی و عدم مجاز به دسترسی را ایجاد کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید یک Robots.txt مشخص شده است که در آن قواعد مختلف برای ربات‌ها توسط یک کاربر ایجاد شده است. ربات‌ها و خزنده‌ها فقط به مواردی که به آن‌ها دسترسی یا همان کد follow داده شده است می‌توانند مراجعه کنند. استفاده از فایل robots.txt برای تمام سایت‌های متوسط و بزرگ تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما در برخی سایت‌های کوچک با تعداد صفحه‌های محدود، می‌توان در مواردی حتی قید این فایل را هم زد و به موتورهای جستجو اجازه داد تا تمام صفحات را بررسی کنند.

در فایل robots.txt دستورالعمل هایی تعیین می کنید که کدام بخش از دامنه توسط ربات ها خزیده شود یا نه. موارد خاصی نیز وجود دارد که نمی‌خواهید هیچ بودجه خزشی را برای بازدید گوگل در صفحاتی با تگ noindex هدر دهید. قطعا مدیریت تعداد زیادی URL و لینک برای مدیران وبسایت ها کار نسبتا دشواری است؛ شما با استفاده از Robot.txt می توانید به مدیریت لینک ها و آدرس های سایتتان بپردازید و هر زمان که احساس نیاز کردید، در آن تغییر ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که کدهای تخفیف، از نظر تعداد و زمان استفاده محدود هستند؛لذا اگر در حین خرید شما، شخص دیگری زودتر از آنها استفاده کند ممکن است شما با اتمام موجودی مواجه شوید. هنگامی که فایل robots.txt خود را در اختیار دارید، زمان فعال سازی آن فرا رسیده است. این تنها یکی از چندین روش های مورد استفاده از فایل robots.txt است. اگر صفحاتی با محتوا یکسان در سایت خود داشته باشید بلافاصله ربات ها تشخیص می دهند و برای شما شناسایی می شود.

دستور DROP

برای مثال، در وبسایت‌های خبری که همیشه در حال انتشار خبر و به‌روزرسانی اخبارشان هستند ربات‌ها با سرعت بیشتری صفحات را بررسی و ایندکس می‌کنند. ربات های خزنده گوگل یعنی Googlebot از دستورالعمل Crawl-delay پشتیبانی نمی کنند بنابراین اگر به فکر بهینه سازی موتور جستجوی گوگل هستید بهتر است که از این دستورالعمل استفاده نکنید. برای ایندکس نشدن صفحات یک وب سایت روش دیگری به جز فایل Robots.txt وجود دارد که از طریق آن نیز می‌توانید از ایندکس شدن برخی صفحات جلوگیری کنید. متا تگ نوایندکس نیز به منظور ایندکس نشدن صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بسیاری از وب مسترها برای محدود ساختن ایندکس صفحات وب سایت میان Robots.txt یا تگ noindex مردد می‌شوند و نمی‌دانند که کدام یک از آنها گزینه بهتری است.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام آدرس‌هایی که به autos. هر شخص و یا هر برنامه کامپیوتری فعال روی شبکه جهانی اینترنت دارای یک user-agent (یک نام اختصاص داده شده) است. برای کاربران واقعی user-agent شامل نوع مرورگر، و سیستم عامل است و حاوی اطلاعات شخصی نیست. این اطلاعات مجله خبری سئو به وبسایت‌ها کمک می‌کند اطلاعات سازگار با سیستم کاربر را نمایش دهند. تغییرات اعمال شده توسط شما در فایل Robots.txt امکان آسیب جدی به سئو سایت شما دارد. پس لازم است اطلاعات موجود در این مقاله را دقیقا مطالعه کنید و با آگاهی کامل نسبت به اعمال تغییرات در این فایل اقدام کنید.

ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگی هستیم که طراحی دیجیتال و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را نوآورانه انجام می‌دهیم. آژانس دیجیتال مارکتینگی که فرصت‌ها را برای برندها میاورد و تجربه دیجیتال را برای مشتریان مهیا می‌کند. سلام، بله میتونید محدود کنید.و این موضوع ارتباطی با سئو نداره. سایت موردنظر خود را انتخاب کنید و از منوی سایدبار بر روی گزینه Crawl کلیک کنید. چنانچه با یک فایل خالی یا ارور 404 مواجه شدید، زمان آن است که فایل خود را بسازید.

  • برای گذاشتن کامنت و یادداشت در داخل فایل ربات می‌توانیم از علامت # استفاده کنیم، به این ترتیب جلوی هشتگ هرچیزی که بنویسیم توسط ربات‌ها و خزنده‌ها نادیده گرفته می‌شود.
  • برای دسترسی به دایرکتوری Root وب‌سایت‌تان می‌توانید به اکانت هاستینگ وب‌سایت وارد شوید.
  • مدیریت ربات‌ها برای راه‌اندازی یک وب‌سایت یا برنامه ضروری است، زیرا حتی فعالیت خوب ربات‌ها می‌تواند بر سرور مبدا بار اضافه وارد کند و سرعت وب را کند یا از بین ببرد.
  • فرض کنید اولین بار برای انجام یک کار اداری وارد سازمان بزرگی می‌شوید؛ هیچ جایی را هم نمی‌شناسید.
  • البته من اطلاعی از روند انتقال سایت تون ندارم، در هر صورت واضحه که ریدایرکت 301 به خوبی اعمال نشده.

این فایل کاملا قایل دسترسی است و می‌توانید اطلاعات داخل آن را بخوانید و یا ویرایش کنید و افراد مختلف نیز صرفا با اضافه کردن این پسوند به لینک وبسایت شما می‌توانند آن را ببینند. این دستور به ربات‌ها اجازه می‌دهد به یک صفحه یا بخش وبسایت دسترسی پیدا کنند. از کاربردهای این دستور زمانی است که شما بخش بزرگی از سایت را بلاک کرده‌اید و قصد دارید اجازه دسترسی به یک یا چند صفحه از همان بخش به ربات‌های خزنده بدهید.

معرفی سایت

دستورالعمل های متا نمی تواند برای منابع چندرسانه ای مانند PDF ها و تصاویر به خوبی Robots.txt عمل نماید. به این دلیل که گوگل خودش به راحتی می تواند کلیه صفحات مهم سایت را پیدا کرده بخزد و فهرست بندی نماید. بله وجود این فایل برای سئو بسیار مهم است و اگر آن را ندارید باید ایجاد کنید. درود بر شما، این فایل توسط افزونه های سئو مثل یوآست ساخته می شود. مشخص کنید و از این طریق مقدار بودجه ی خزش سایت خود را بهینه کنید. بنده پیشنهاد می کنم برای این کار از افزونه استفاده نکنید و صفحات را با دستور htaccess ریدایرکت کنید تا یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنید چون همونطور که گفتم افزونه ها ممکن است در این تعداد صفحات دچار مشکل شوند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با