فایل Robots txt تاثیر فایل Robots.txt بر سئو-سئو

به عنوان مثال فایل robots.txt سایت گروه دیجیتال نردبان از اینجا قابل مشاهده است. برای ساخت robots.txt در وردپرس باید در مرحله اول در هاست سایت روی File Manager کلیک کرد تا به فایل های هاست دسترسی داشت. در مرحله بعد وارد مسیر /public_html/ شده تا وارد مسیر نصب وردپرس شد. در گام سوم باید با استفاده از برنامه notepad یا سایر نرم افزارهای ویرایشگر متن فایلی به نام robots.txt ایجاد کرد سپس بر روی دکمه آپلود در فایل منجر کلیک نموده و فایل را در این مسیر قرار دهید. روش دیگر ساخت این فایل به این صورت است که روی FILE+ کلیک کرده و در پنجره باز شده نام فایل را در فیلد New File Nameوارد نمایید.

  • فایل robots.txt هم دقیقا مانند آیین نامه راهنمایی رانندگی برای ربات‌ها و خزنده‌های دنیای اینترنت عمل می‌کند.
  • ۹.یه مشکلاتی هم در خصوص ایندکس دارم که اونو میرم تو بخش مربوطش میپرسم.
  • طراحی سایت ریسپانسیو هر روز بیشتر از دیروز تبدیل به یک الزام می‌شود.

با ایجاد فایل Robots.txt می‌توانید از ایندکس شدن صفحات غیرضروری سایت و یا صفحاتی که هنوز دارای محتوای مناسبی نیستند و یا قوانین سئو در آنها پیاده نشده است به راحتی جلوگیری نمایید. انجام این کار تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما دارد و تنها صفحات استاندارد و معتبر را در دسترس ربات‌ها و سپس کاربران قرار خواهد داد. برخی موتورهای جستجو از چند نوع ربات برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ مجله خبری سئو مثلاً گوگل دارای ربات Googlebot برای جستجوی ارگانیک در بین سایت‌ها است. همچنین گوگل دارای ربات Googlebot-Image برای جست جوی تصاویر نیز است. اکثر موتورهای جستجو از قوانین یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی نیست برای هر موتور جستجو یک دستورالعمل مجزا نوشته شود. برخلاف ربات‌های موتور جستجو گوگل، برخی از موتورهای جستجو دستورات موجود در فایل robots.txt را نادیده می‌گیرند.

فایل robots.txt چیست؟ نحوه تنظیم اصولی آن بر اساس سئو

یکی از مشکلاتی که برای سایت‌ها پیش می‌آید و عملاً جز ماموریت‌های یک متخصص سئو می‌باشد، این است که نهایت استفاده از بودجه خزش را بکند، از این رو با مسدود کردن برخی از پیشفرض‌های صفحات سایت می‌تواند این امر را محقق کند. طرز پیاده‌سازی این کار به این شکل است که، برخی از صفحات بی‌اهمیت و یا کم اهمیت سایت را روی حالت نو ایندکس قرار می‌دهیم و با پیاده‌سازی این حرکت، بودجه خزش ما خرج صفحات اصلی سایت می‌شود. به طور کلی استفاده از فایل Robots.txt برای محدود ساختن دسترسی ربات‌ها به برخی صفحات گزینه بهتری محسوب می‌شود زیرا اجرا و پیاده سازی تگ نوایندکس بر روی منابع چندرسانه‌ای کمی دشوار است. از طرفی دیگر نیز محدود ساختن تعداد زیادی صفحه در سایت از طریق فایل Robots.txt بسیار ساده است و با افزودن یک آدرس به فایل انجام می‌شود اما تگ نوایندکس باید به صورت دستی به هر صفحه اضافه شود.

۳. مشخص کردن بخش‌های مجاز برای ربات‌ها با Allow

برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند. دستور Disallow به ربات‌ها می‌گوید که چه فولدرهایی از وب‌سایت شما را نباید بررسی کنند. درواقع این دستور، بیانگر آدرس‌هایی است که می‌خواهید از ربات‌های جستجو پنهان بماند. و شما می‌توانید برای ویرایش و ایجاد آن از یک FTP یا با فایل منیجر کنترل‌پنل هاست خود اقدام کنید. این فایل درست مثل هر فایل متنی معمولی است و شما می‌توانید آن را با یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad باز کنید.

هر robots.txt فقط می‌تواند یک منبع را پوشش دهد.مثلا برای یک وبسایت که دارای چندین زیر دامنه است هر زیر دامنه باید یک robots.txt داشته باشند. در واقع اگر example.com یک robots.txt داشته باشد اما a.example.com نداشته باشد قوانینی که بر روی example.com اعمال می‌شود روی a.example.com اعمال نخواهد شد همچنین هر پروتکل و پورت به robots.txt خودش نیاز دارد. قابل استفاده برای یک خزنده یا گروهی از خزنده که در فایل robots.txt گنجانده شده است.

آموزش HEO

هدف این دستور تعیین محدودیت در میزان مصرف منابع سرور با تنظیم میزان تاخیر بین بازدیدهای مختلف ربات‌های خزنده است. در مثال زیر ربات خزنده موظف است بین هر درخواست ۸ میلی ثانیه توقف کند. گوگل از این دستور پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید فرکانس خزش را در گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید.