راهنما و آموزش کامل فایل robots txt و تاثیر آن در سئو سایت سئو روز آکادمی-سئو

مثلاً می‌توانید بررسی کنید آیا ربات مخصوص تصاویر گوگل به یک صفحه خاص دسترسی دارد یا نه. امکان به همان صفحه اجازه دسترسی ربات وب را داده باشید اما ربات تصاویر مجاز به دریافت تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجو نباشد. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد.

فایل Robots.txt در کجای سایت قرار می‌گیرد؟

ایندکس نکردن صفحاتی از سایت که با جستجو در داخل سایت ایجاد می شوند؛ البته اگر صفحه اصلی و یا صفحات مهم سایت در سایت توسط کاربران جستجو نشوند. ۳.در صورتی که در دایرکتوری سایت هیچ فایل robots.txt موجود نباشد آن ها به طور آزادانه صفحات سایت را می خزند. اما اگر فایل robots.txt معتبری در سایت باشد آن ها در داخل آن به دنبال دستورالعملی هستند که براساس آن سایت را بخزند. با استفاده از گوگل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل شما می توانید بررسی کنید که چه تعداد و چه صفحاتی از سایتتان فهرست بندی شده اند. دستورات فایل ربات شما از ایندکس جلوگیری نمی کند و می بایست مابقی تنظیمات وردپرس را برای این مورد بررسی نمایید. در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند.

طراحی سایت حسابداری

یک User-agent می‌تواند تنها با یک مجموعه قوانین مطابقت داشته باشد، که اولین و خاص ترین گروهی است که با یک User-agent مشخص مطابقت دارد. دستور Disallow را می توان به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد که چندین مورد از آنها در مثال بالا نمایش داده شده است. چگونه یک فایل robots.txt ایجاد کنیم؟قوانین قالب و مکان1- نام فایل باید robots.txt باشد. طراحی سایت انتشارات برای ناشران و موسسات فعال در زمینه‌ی نشر کتاب اهمیت بسیاری پیدا کرده است. طراحی سایت انتشارات یکی از انواع طراحی سایت است که ما در مه ویژن به صورت کاملاً حرفه‌ای آن را از صفر تا صد طراحی و پیاده‌سازی می‌کنیم.

این کار با مقایسه قاعده با مؤلفه مسیر URL که خزنده سعی در واکشی آن را دارد کار می کند. نقش اصلی آن بهینه سازی نرخ خزش است و اینکه به ربات ها بگویید کجا را کراول کنند و کجا‌ را کراول نکنند تا فرصت کراول برای صفحات مهم تر ایجاد شود. در صورتی که مشکل صفحه را حل نکنید و دستور دیس الو را هم اجرا نکنید، صفحه مورد نظر در گوگل ایندکس می شود و ممکن است به سئو سایت شما ضربه بزند. در مثال بالا همه ربات‌های خزنده از دسترسی به تمامی آدرسهایی که دارای کاراکتر ؟ هستند منع شده‌اند. برای صدور دسترسی کامل به کل سایت برای ربات‌های خزنده دستور Disallow به شکل زیر خواهد بود. جلوگیری از ایندکس برچسب ها و تگ هایی که محتوای تکراری یا اضافی در سایت ایجاد می کنند.

مدیریت ترافیک ربات‌ها از این جهت اهمیت دارد که سرور میزبان وبسایت شما برای پردازش و بارگذاری صفحات برای ربات‌ها مشغول نشود. از طرف دیگر، اکثر سرورها یا میزبان‌های وبسایت از نظر پنهای باند و ترافیک محدودیت دارند؛ به همین دلیل مصرف ترافیک برای ربات‌ها مقرون به صرفه نیست. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات مربوط به تگ ها و نویسنده ها در وب سایت شما بخزند. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات جستجوی داخلی وب سایت شما را بخزند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند.

فایل robots.txt چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

بعد از اینکه این فایل را در پنل مدیریت خود قرار دادید، نوبت به آن می رسد که دسترسی سرچ کنسول را نیز به او بدهید در این صورت ربات ها گوگل زودتر به صفحات allow و یا disallow خواهند رسید. برای مثال می توانید به ربات های گوگل بگویید که کدام صفحات سایت مجله خبری سئو شما را ایندکس کنند و در نتایج گوگل نمایش دهند و کدام صفحات را در نتایج گوگل نمایش ندهند و ایندکس نکنند. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت.

این دستورات از طریق متا تگ‌های ربات‌ها و تگ‌های X-Robots اجرا می شوند. هرچه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، ربات‌های موتور جستجو زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیاز دارد. همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت. این که ربات‌های خزنده هر چند وقت یک بار به سایت شما سر می‌زنند به چند فاکتور بستگی دارد. هر چه در طول روز تعداد بیشتری محتوا در وب‌سایت‌تان قرار بگیرد و تغییرات سایت اهمیت زیادی داشته باشد، ربات‌های جستجوگر دفعات بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند.

  • البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.
  • در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحات سایتمان در این موتورهای جستجو باید به کمک روش‌های مسدودسازی مثل گذاشتن پسورد بر روی صفحاتی که نمی‌خواهیم به کاربران نمایش داده شوند، دسترسی آن‌ها به این صفحات خاص را از بین ببریم.
  • به این دلیل که خزنده های گوگل منابع محدود داشته و در خزش تعداد URL‌های یک سایت محدودیت دارند، اگر سهمیه خزش خود در به صفحات کم اهمیت اختصاص دهند احتمال دارد نتوانند صفحات با ارزش تر را بخزند.
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با