فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو

یعنی کراولر صفحه‌ی شما را کراول و شناسایی می‌کند اما نمی‌تواند و حق ندارد محتوای شما را در نتایج نشان دهد. برای صفحاتی محرمانه‌ای که نباید به صورت عمومی نمایش داده شوند ایجاد پسورد و یا شناسایی IP پیشنهاد می‌شود. در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد. در نهایت پس از پیاده سازی اصلاحات سئویی می‌توانید مجددا اجازه بررسی صفحات اصلاح شده را به ربات موتورهای جستجو بدهید. شما می توانید با استفاده از این فایل در طراحی برخی از صفحات سایت خود، موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ را از خزیدن در فولدرها و صفحاتی که نمی خواهید crawl شوند، بلاک کنید و مانع دسترسی آنها به این فولدرها و یا صفحات شوید. ۴.اگر ربات های موتورهای جستجو به هر دلیلی صفحات سایت را نتوانند بخزند در آن صورت صفحات ایندکس نشده و در نتایج گوگل قابل مشاهده نخواهد بود.

مثلاً می‌توانید بررسی کنید آیا ربات مخصوص تصاویر گوگل به یک صفحه خاص دسترسی دارد یا نه. امکان به همان صفحه اجازه دسترسی ربات وب را داده باشید اما ربات تصاویر مجاز به دریافت تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجو نباشد. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد.

تاثیر Robots.txt بر سئو سایت

زمانی که می‌خواهید یک URL را مسدود یا اجازه ورود دهید، فایل‌های Robots.txt کمی پیچیده می‌شوند چون با استفاده از تطبیق الگوها (Pattern-matching) می‌توانند طیف وسیعی از URLها را پوشش دهند. برای کامنت بعدی من نام، ایمیل، و وبسایت من را در این مرورگر ذخیره کن. ولی احتمالا نمی‌دانید واقعا چه قدرتی در این فایل به ظاهر ساده نهفته است. امکان حل کپچا که در این ربات وجود دارد به کمک API های سایت 2captcha انجام میشود که رایگان نبوده و برای حل هر 1000 کپچا، حدود 1 دلار دریافت میکند (که البته مبلغ بسیار ارزانی است).پرداخت این هزینه بر عهده شما است.

این دستورات از طریق متا تگ‌های ربات‌ها و تگ‌های X-Robots اجرا می شوند. هرچه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، ربات‌های موتور جستجو زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیاز دارد. همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت. این که ربات‌های خزنده هر چند وقت یک بار به سایت شما سر می‌زنند به چند فاکتور بستگی دارد. هر چه در طول روز تعداد بیشتری محتوا در وب‌سایت‌تان قرار بگیرد و تغییرات سایت اهمیت زیادی داشته باشد، ربات‌های جستجوگر دفعات بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند.

ایندکس نکردن صفحاتی از سایت که با جستجو در داخل سایت ایجاد می شوند؛ البته اگر صفحه اصلی و یا صفحات مهم سایت در سایت توسط کاربران جستجو نشوند. ۳.در صورتی که در دایرکتوری سایت هیچ فایل robots.txt موجود نباشد آن ها به طور آزادانه صفحات سایت را می خزند. اما اگر فایل robots.txt معتبری در سایت باشد آن ها در داخل آن به دنبال دستورالعملی هستند که براساس آن سایت را بخزند. با استفاده از گوگل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل شما می توانید بررسی کنید که چه تعداد و چه صفحاتی از سایتتان فهرست بندی شده اند. دستورات فایل ربات شما از ایندکس جلوگیری نمی کند و می بایست مابقی تنظیمات وردپرس را برای این مورد بررسی نمایید. در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند.

  • در صورتی که نتیجه‌ای در برنداشت باید به پوشه public_html در هاست خود بروید و یک فایل متنی با نام robots.txt ایجاد کنید و محتوای آن را مطابق با نیازهای خود و مطالب ارائه شده در این مقاله اصلاح کنید.
  • اگر قصد طراحی سایت سالن زیبایی خود را دارید و کیفیت و قیمت طراحی سایت سالن زیبایی آن برای شما مهم است با مشاوران ما در مه‌ویژن تماس بگیرید.
  • به عنوان مثال، مطالب حذف شده را در یک فهرست جداگانه قرار دهید.
  • این دستور به ربات گوگل می‌گوید که اجازه مشاهده و ایندکسِ فایل seo.png را دارد، علی‌رغم اینکه فولدر Photos از دسترس ربات‌ها خارج‌شده است.
  • اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند.
  • فایل روبوتس یک فایل متنی است که در root وب سایت شما قرار میگیرد.

جمع آوری این اطلاعات به طور روزانه، سرعت وب سایت و عملکرد بهینه آن را تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع نیز به طور مستقیم بر سئو سایت و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو تاثیر خواهد داشت. پیکربندی صحیح فایل robots.txt یکی از اقدامات اساسی در بهینه سازی بودجه خزش و سئو سایت است. بررسی و ویرایش فایل ربات TXT سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و تنها کنترل‌کننده نحوه رفتار ربات‌های خزنده است.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

تم رو عوض کردم و در گوگل وبمستر هم سایت رو ثبت کردم اما افزونه یوست هنوز پیغام میده که سایتتون ایندکس نمیشه.در سایت وبمستر تولز هم برای نقشه ی سایت ارور میده! با ابزار انلاین که فایل robots.txt رو چک کردم میگفت وجود نداره اما از طریقی که شما اموزش دادید مجله خبری سئو فایلی رو اورد که اصلا دستوراتش فرق میکنند. فایل robots.txt در وب سایت های بزرگی که دارای صفحات زیادی می باشند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می باشد چرا که می تواند یک راهنمای کامل برای نحوه جستجو و خزیدن در صفحات وب سایت را برای موتورهای جستجو فراهم کند.

آشنایی با دستورات فایل Robots.txt و معانی‌شان

اگر هم می‌خواهید صفحه‌های مشخصی را تست کنید،‌ کافی است آدرس آن را در نوار پایینی وارد کنید و بعد ربات گوگلی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. هر بار که دکمه test را بزنید در همان لحظه به شما نشان می‌دهد اجازه دسترسی ربات‌ها به صفحه را داده‌اید یا نه. بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کند. با استفاده درست از فایل robots.txt می توانید به ربات‌های جستجو بگویید که Crawl Budget سایت‌تان را به درستی مصرف کنند. همین قابلیت است که اهمیت فایل robots.txt را در سئو دوچندان می‌کند. وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با