فایل robots txt چیست؟ نحوه تنظیم اصولی آن بر اساس سئو سئو استاد-سئو

قوانین فهرست شده در فایل robots.txt فقط برای میزبان، پروتکل و شماره پورتی که فایل robots.txt در آن میزبانی می شود اعمال می شود. روی ارسال کلیک کنید تا به Google اطلاع دهید که تغییراتی در فایل robots.txt شما ایجاد شده است و از Google درخواست کنید آن را بخزد. مثال‌های زیر نشان می‌دهند که خزنده‌های Google کدام قانون را روی یک URL خاص اعمال می‌کنند. یک پسوند خاص را برای ممنوع کردن خزیدن مشخص کنیدبه عنوان مثال، خزیدن همه فایل های gif را ممنوع کنید.

  • با این حال باید توجه داشت که اولین دستورالعمل همواره در ابتدا مورد بررسی قرار می گیرد.
  • این به این معنی است که گوگل فرض می کند که هیچ محدودیتی برای خزیدن وجود ندارد.
  • (همچنین، اگر از پلاگین های وردپرس برای ریدایرکت یا کاستومایز پرمالینک ها استفاده کرده باشید، ممکنه اشکال از این پلاگین ها باشه و با غیر فعال کردنشون ممکنه که این مشکل برطرف بشه).
  • از کاربردهای این دستور زمانی است که شما بخش بزرگی از سایت را بلاک کرده‌اید و قصد دارید اجازه دسترسی به یک یا چند صفحه از همان بخش به ربات‌های خزنده بدهید.
  • کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که user-agent می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

همانطور که گفتیم، هاست و منابع سرور سایت ما برای پاسخ دادن به درخواست‌های ربات‌ها دقیقا همانند پاسخگویی به درخواست‌های کاربران واقعی مشغول می‌شود. وقتی این درخواست‌ها از حد توان سرور سایت ما خارج شوند اتفاق از دسترس خارج شدن سایت رخ می‌دهد. آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت eBgroup از دهه 90 بعنوان یکی از آژانس‌های موفق در زمینه سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی در غرب تهران مشغول به فعالیت بوده است.

موتور جستجو چیست؟ معرفی مهمترین موتورهای جستجوگر اینترنت

۲.در ابتدای ورود خزنده ها به سایت آن ها در دایرکتوری ریشه سایت به دنبال فایل robots.txt می گردند. اگر شما فایلی بانام Robots.txt مشاهده نمی‌کنید، به این معناست که سایت شما آن فایل را ندارد. اما نگران نباشید، خیلی ساده یک فایل ایجاد کنید و نام مجله خبری سئو آن را robots.txt قرار دهید. از متا تگ‌های ربات نمی توان برای فایل های غیر HTML مانند تصاویر، فایل های متنی یا اسناد PDF استفاده کرد. از طرف دیگر از تگ های X-Robots می توان با استفاده از دستورات .htaccess برای فایل های غیر HTML استفاده کرد.

پس از ساخت فایل موردنظر خود و ذخیره آن در فرمت txt آن را بر روی سرور و در ریشه اصلی کپی کنید. دستورات اعمال‌شده برای روبات‌هایی هستند که ازاین‌پس به سایت شما وارد می‌شوند. علاوه بر دستورات فایل robots.txt که در سطح سرور انجام می شوند، دستوراتی وجود دارند که در سطح صفحات وب سایت انجام می شوند.

در واقع بخش های اطلاعات در سازمان ها و ادارات مختلف با هدف راهنمایی مراجعه کنندگان و پاسخ به سوالات آن ها ایجاد شده اند. ۹.یه مشکلاتی هم در خصوص ایندکس دارم که اونو میرم تو بخش مربوطش میپرسم. و اگه توسط این قابلیت میشه من باید چکار کنم تا از دست این دسته ها و آدرس های قدیمی که ارور هستش راحت شم . از رتبه ۲ هزار گوگل به ۵۰ هزار نزول پیدا کردیم و بهتر بگم عین ۱۰ هزار صفحه ما شد ارور ۴۰۴ که طراحان جدید گفتن بعد از مدتی از بین میرن که نرفت تکرار میکنم از بین نرفت و یا اگه رفت بالای ۶ ماه طول کشید. این مقاله به کوشش رامین محمودی، حسین بابائی، صفیه منتظری و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است.

یکی از نکات بسیار مهم در خصوص فایل robots.txt این است که برای هر دستورالعمل یک خط جداگانه را در نظر بگیرید. در واقع در این مثال موتورهای جستجو به لینک گفته شده دسترسی پیدا می کنند. زمانی که مانند این مثال دستورالعمل سایت به صورت دقیق مشخص نیست آنها سعی می کنند که کمترین محدودیت را برای دسترسی به صفحات مختلف اعمال کنند. دستورالعمل Allow در داخل فایل robots.txt دقیقا در مقابل دستورالعمل Disallow قرار می گیرد.

موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. به‌طورکلی توصیه می‌شود که همیشه دستور فرعی ‘Sitemap’ را در کنار URL نقشه سایت در فایل robots.txt قرار دهید. اما در برخی موارد مشاهده‌شده است که این کار باعث بروز خطاهایی می‌شود. می‌توانید حدود یک هفته بعدازاینکه فایل robots.txt را به‌روزرسانی کردید و موقعیت نقشه سایت را در آن قراردادید، برای بررسی وجود چنین خطاهایی از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. چه‌بسا این دستورات را بسیار ساده بپندارید اما همین دستورات به‌کلی می‌توانند سیاست سئوی سایت شمارا تغییر دهند. البته در نظر داشته باشید که فایل robots.txt نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف لاتین حساس بوده و آدرس صفحات باید به‌دقت وارد شوند.

خطوطی که با هیچ یک از این دستورالعمل ها مطابقت ندارند نادیده گرفته می شوند. گاهی اوقات مستقیما همان چیزی را جستجو می کنیم که به دنبالش هستیم. دنیای وب به قدری گسترده است که استفاده از آن روزبه روز با افزایش روبه رو است و در همه افراد در هر سن وسال قبل از هر کاری در …

پس از درک مفهوم فایل robots.txt به تاثیر این فایل در سئو و بهینه سازی سایت می پردازیم. ربات یک برنامه کامپیوتری خودکار است که با وب سایت ها و برنامه های کاربردی تعامل دارد. این ربات‌ها صفحات وب را «خزش» می‌کنند و محتوای آن را فهرست‌بندی می‌کنند تا در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شوند. یکی از مباحثی که در مورد کراول صفحات بسیار تأثیرگذار است، یک فایل متنی به نام robots.txt است که در این مقاله بیشتر با دلایل اهمیت آن در سئو، قوانین و استانداردهایی که باید داشته باشد و همچنین نحوه ایجاد آن صحبت خواهیم کرد. فایل robots.txt به گوگل، بینگ و دیگر روبات ها می گوید که به کدام صفحات در یک وب سایت دسترسی ندارند. در صورتی که شما از این فایل در برخی از صفحات در طراحی سایت خود استفاده کنید، موتور های جستجو آن صفحات را به اصطلاح crawl (خزیدن) نمی کنند و امکان دارد URL آن صفحات را در ایندکس خود ثبت نکنند.

سایت خبری آکسان پلاس

حتی اگر شما در حال حاضر نقشه XML سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل یا ابزارهای Webmaster موتور جستجوی بینگ نیز ارسال کرده اید باز هم به شما پیشنهاد می کنیم حتما از این قابلیت بهره مند شوید. با استفاده از این فایل شما می توانید از دسترسی موتورهای جستجو به بخش های خاصی از سایت خود جلوگیری کنید. این فایل به موتورهای جستجو می گوید که چگونه می توانند به بهترین شکل ممکن وب سایت شما را جستجو کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با