فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت و استفاده در سئو-سئو

بعد از اینکه این فایل را در پنل مدیریت خود قرار دادید، نوبت به آن می رسد که دسترسی سرچ کنسول را نیز به او بدهید در این صورت ربات ها گوگل زودتر به صفحات allow و یا disallow خواهند رسید. برای مثال می توانید به ربات های گوگل بگویید که کدام صفحات سایت شما را ایندکس کنند و در نتایج گوگل نمایش دهند و کدام صفحات را در نتایج گوگل نمایش ندهند و ایندکس نکنند. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت.

فایل robots.txt چه نقشی در سئو‌ دارد؟

یک User-agent می‌تواند تنها با یک مجموعه قوانین مطابقت داشته باشد، که اولین و خاص ترین گروهی است که با یک User-agent مشخص مطابقت دارد. دستور Disallow را می توان به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد که چندین مورد از آنها در مثال بالا نمایش داده شده است. چگونه یک فایل robots.txt ایجاد کنیم؟قوانین قالب و مکان1- نام فایل باید robots.txt باشد. طراحی سایت انتشارات برای ناشران و موسسات فعال در زمینه‌ی نشر کتاب اهمیت بسیاری پیدا کرده است. طراحی سایت انتشارات یکی از انواع طراحی سایت است که ما در مه ویژن به صورت کاملاً حرفه‌ای آن را از صفر تا صد طراحی و پیاده‌سازی می‌کنیم.

این کار با مقایسه قاعده با مؤلفه مسیر URL که خزنده سعی در واکشی آن را دارد کار می کند. نقش اصلی آن بهینه سازی نرخ خزش است و اینکه به ربات ها بگویید کجا را کراول کنند و کجا‌ را کراول نکنند تا فرصت کراول برای صفحات مهم تر ایجاد شود. در صورتی که مشکل صفحه را حل نکنید و دستور دیس الو را هم اجرا نکنید، صفحه مورد نظر در گوگل ایندکس می شود و ممکن است به سئو سایت شما ضربه بزند. در مثال بالا همه ربات‌های خزنده از دسترسی به تمامی آدرسهایی که دارای کاراکتر ؟ هستند منع شده‌اند. برای صدور دسترسی کامل به کل سایت برای ربات‌های خزنده دستور Disallow به شکل زیر خواهد بود. جلوگیری از ایندکس برچسب ها و تگ هایی که محتوای تکراری یا اضافی در سایت ایجاد می کنند.

حالا باید این فایل را در سرور میزبان به جای فایل قبلی قرار دهید. بعد از این که فایل را ساختید آن را باید در سرور میزبان سایت آپلود کنید. حالا این فایل را باز کنید و طبق راهنمایی که گفته شد، دستورات لازم را در آن بنویسید. با نگاه کردن به فایل‌های robots.txt دیگر سایت‌ها می‌توانید از آنها برای سایت خودتان الگو بگیرید. راه‌های دیگر جایگزین برای حذف صفحه از نتایج جستجئی گوگل را در ادامه معرفی می‌کنیم. با این حال از اول سپتامبر 2019 گوگل پشتیبانی از این دستورالعمل را به طور کامل متوقف کرد.

هنگامی که فایل robots.txt خود را در رایانه خود ذخیره کردید، آماده است تا آن را در اختیار خزنده های موتورهای جستجو قرار دهید. هیچ ابزاری وجود ندارد که بتواند در این مورد به شما کمک کند، زیرا نحوه آپلود فایل در سایت شما به معماری سایت و سرور شما بستگی دارد. در مبحث شبکه، پروتکل قالبی برای ارائه دستورالعمل‌ها یا دستورات است.

  • هنگامی که فایل robots.txt خود را آپلود و آزمایش کردید، خزنده های گوگل به طور خودکار فایل robots.txt شما را پیدا کرده و شروع به استفاده از آن می‌کنند.
  • در این ویرایشگر صفحه ای را باز کنید و یک برگه خالی را با نام robots.txt ذخیره کنید؛ سپس وارد cPanel شوید و بعد public_html را برای دسترسی به دایرکتوری روت سایت، باز کنید.
  • این فایل نوشتاری، شامل دستوالعمل هایی در یک قالب‌بندی خاص می‌باشد.
  • فایل ربات این پتانسیل را دارد که بخش‌هایی از وب‌سایت را برای موتورهای جستجو از دسترس خارج کند.
  • دو راه برای ساخت و ویرایش فایل Robots.txt در وردپرس وجود دارد که به‌دلخواه، هرکدام را که می‌خواهید می‌توانید انتخاب کنید.

کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است. در نهایت، ما با بررسی Crawl Rate و Crawl Demand، مقدار Crawl Budget یک وب‌سایت را تعریف می‌کنیم. مجله خبری سئو در واقع Crawl Budget، تعداد URLهایی است که ربات گوگل می‌خواهد و می‌تواند ایندکس کند. Crawl Stats وجود دارد که دفعات بررسی صفحه‌های سایت به صورت روزانه را نمایش می‌دهد.

فایل robots.txt چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

مدیریت ترافیک ربات‌ها از این جهت اهمیت دارد که سرور میزبان وبسایت شما برای پردازش و بارگذاری صفحات برای ربات‌ها مشغول نشود. از طرف دیگر، اکثر سرورها یا میزبان‌های وبسایت از نظر پنهای باند و ترافیک محدودیت دارند؛ به همین دلیل مصرف ترافیک برای ربات‌ها مقرون به صرفه نیست. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات مربوط به تگ ها و نویسنده ها در وب سایت شما بخزند. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات جستجوی داخلی وب سایت شما را بخزند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با