ساخت فایل ربات Robots txt Generator ابزار سئو پونه مدیا-سئو

توجه داشته باشید که فایل Robots.txt تنها یک دستورالعمل اختیاری است که ممکن است برخی از موتورهای جستجو اقدام به اجرای آن نکنند. شما نمی خواهید که موتورهای جستجو در بخش های admin وب سایت شما بخزند. با این حال باید توجه داشته باشید که گوگل از امکان تعریف یک crawl rate یا نرخ خزیدن که به آن نرخ درخواست نیز گفته می شود پشتیبانی می کند که شما می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل به آن دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت موتورهای جستجو در زمان تجزیه فایل robots.txt سردرگم می شوند. این دستورالعمل در حال حاضر تنها توسط موتورهای جستجو گوگل و بینگ پشتیبانی می شود.

فایل robots.txt چست؟ | آنچه باید درباره فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو بدانید

هنگام درخواست فایل robots.txt، کد وضعیت HTTP پاسخ سرور بر نحوه استفاده از فایل robots.txt توسط خزنده‌های Google تأثیر می‌گذارد. جدول زیر نحوه برخورد ربات Googlebot با فایل‌های robots.txt را برای کدهای وضعیت مختلف HTTP خلاصه می‌کند. Google از مقدار مسیر در دستورالعمل‌ها allow و disallow به‌عنوان مبنایی برای تعیین اینکه آیا یک قانون برای یک URL خاص در یک سایت اعمال می‌شود یا خیر، استفاده می‌کند.

  • در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به لینک هایی که شامل علامت سوال می باشند را ندارند.
  • با استفاده از فایل robots.txt می توان نکات مفیدی در خصوص چگونگی عملیات خزیدن در وب سایت خود به موتورهای جستجو ارائه دهید.
  • روش ساده تست آن این است که آدرس فایل robots.txt را بازکنید و چک کنید؛ اما روش حرفه ای تر آن است که از طریق سرچ کنسول، تست بگیرید.
  • تعاریف مختلفی در امکانات دنیای وب وجود دارد که آگاهی از آن ها خود اولین گام در به کارگیری و بهره وری از آن هاست.
  • مدیریت ترافیک ربات‌ها از این جهت اهمیت دارد که سرور میزبان وبسایت شما برای پردازش و بارگذاری صفحات برای ربات‌ها مشغول نشود.

۱.در خزنده ها لیستی از آدرس ها یا URL ها وجود دارند که شامل سایت های جدید و سایت های قبلا شناخته شده ای هستند که باید توسط این خزنده ها بررسی شوند. اگر به‌طور پیش‌فرض، دستوری در باکس موردنظر وجود دارد، آن را پاک‌کرده و دستورات جدید را وارد نمایید. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنید، پس می‌توانید مجله خبری سئو از تولیدکننده فایل Robots.txt این افزونه نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از ادیتور Robotx.txt این افزونه، فایل Robots.txt برای سایت خود ایجاد کرده و آن را ویرایش کنید. دو راه برای ساخت و ویرایش فایل Robots.txt در وردپرس وجود دارد که به‌دلخواه، هرکدام را که می‌خواهید می‌توانید انتخاب کنید.

موارد استفاده از فایل robots.txt

ربات بد یا فایل robots.txt را نادیده می‌گیرد یا آن را بررسی می‌کند تا صفحات وب ممنوعه را پیدا کند. فایل‌های robots.txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد اصلاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. یکی از مهم ترین مباحث در سئو تکنیکال، استفاده از فایل robots.txt است. یک فایل متنی است که ربات های گوگل را برای خزش در سایت و کراول کردن صفحات راهنمایی می کند؛ بنابراین خیلی مهم است که بدانید باید چگونه از آن استفاده کنید.

حتما برایتان پیش آمده است که برای انجام کاری به اداره و یا سازمان بزرگی مراجعه کرده باشید و به دلیل عدم آشنایی با بخش های مختلف آن، مستقیما از بخش اطلاعات سازمان مربوطه کمک گرفته باشید. پیشنهاد می کنم ببینی این ارور 404 از وردپرس میاد یا از سمت وب سرور. البته من اطلاعی از روند انتقال سایت تون ندارم، در هر صورت واضحه که ریدایرکت 301 به خوبی اعمال نشده. اگر آدرس صفحات قدیمی رو دارید یک بار همه رو به آدرس جدید ریدایرکت کنید. اگر فاصله مراجعه ربات‌ها خیلی زیاد هست یعنی سایت یا سرور مشکلی داره که باید حل بشه. اگر کمی با کدهای HTML آشنایی داشته باشید پس می‌دانید که هر صفحه دو قسمت هد و بدنه دارد.

Google خطوط نامعتبر را در فایل‌های robots.txt، از جملهعلامت ترتیب بایتیونیکد در ابتدای فایل robots.txt نادیده می‌گیرد و فقط از خطوط معتبر استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر محتوای دانلود شده به جای قوانین robots.txt HTML باشد، گوگل سعی می کند محتوا را تجزیه کند و قوانین را استخراج کند و هر چیز دیگری را نادیده بگیرد. فایل ربات این پتانسیل را دارد که بخش‌هایی از وب‌سایت را برای موتورهای جستجو از دسترس خارج کند. اگر برای ایندکس کردن تمام صفحات خود با مشکل مواجه هستید، ممکن است با مشکل بودجه crawl مواجه شوید.