سئوی robots txt ، مثالی بزرگ برای جستجوگرها دهاستینگ فایل روبات سئو-سئو

Google دارای خزنده‌هایی جدا از «Googlebot» اصلی است، از جمله Googlebot Images، Googlebot Videos، AdsBot و موارد دیگر. با robots.txt می‌توانید خزنده‌ها را از فایل‌هایی که نمی‌خواهید در جستجوها ظاهر شوند، دور کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فایل‌ها را از نمایش در جستجوهای Google Images مسدود کنید، می‌توانید دستورالعمل‌های غیر مجاز را روی فایل‌های تصویری خود قرار دهید. خزیدن ربات در موتورهای جستجو ارزشمند است، اما خزیدن می‌تواند سایت‌هایی را که قدرت رسیدگی به بازدید ربات‌ها و کاربران را ندارند، تحت تأثیر قرار دهد.

  • برخلاف ربات‌های موتور جستجو گوگل، برخی از موتورهای جستجو دستورات موجود در فایل robots.txt را نادیده می‌گیرند.
  • به همین جهت با دستورات داده شده به فایل ربات می توان از بررسی صفحات با محتوا بی کیفیت توسط گوگل جلوگیری کرد.
  • علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند.
  • این دستورالعمل در حال حاضر تنها توسط موتورهای جستجو گوگل و بینگ پشتیبانی می شود.
۱.در خزنده ها لیستی از آدرس ها یا URL ها وجود دارند که شامل سایت های جدید و سایت های قبلا شناخته شده ای هستند که باید توسط این خزنده ها بررسی شوند. اگر به‌طور پیش‌فرض، دستوری در باکس موردنظر وجود دارد، آن را پاک‌کرده و دستورات جدید را وارد نمایید. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنید، پس می‌توانید از تولیدکننده فایل Robots.txt این افزونه نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از ادیتور Robotx.txt این افزونه، فایل Robots.txt برای سایت خود ایجاد کرده و آن را ویرایش کنید. دو راه برای ساخت و ویرایش فایل Robots.txt در وردپرس وجود دارد که به‌دلخواه، هرکدام را که می‌خواهید می‌توانید انتخاب کنید.

چگونه فایل robots.txt را آپلود کنیم؟

اگرچه تمامی موتورهای جستجو اصلی توجه ویژه ای به این فایل دارند ولی با این حال موتورهای جستجو می توانند برخی از دستورالعمل های شما در این فایل را نادیده بگیرند. فایل robots.txt گوگل به صورت شگفت آوری انعطاف پذیر است و همین مسئله کار را برای خزیدن در وب سایت شما راحت تر می کند. بخش عمده ای از سئو وب سایت مربوط به ارسال سیگنال های مناسب به موتورهای جستجو است و این فایل یکی از بهترین راه های ارتباطی با موتورهای جستجو برای وب سایت شما می باشد. بدین ترتیب و با نوشتن این دستورالعمل‌های ساده می‌توانید فعالیت ربات‌ها در وب سایت خود را محدود کرده و کنترل کاملی بر آن داشته باشید. گوگل اعلام کرده است یک تگ روبات جدید در آینده پیش روی شما قرار خواهد گرفت که این تگ یرچسب indexifembedded نام دارد.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک صفحه از سایت ایندکس نشود، می توانید از تگ noindex استفاده کنید، اما اگر بخواهید یک دسته از صفحات ایندکس نشوند، باید از این فایل استفاده کنید. Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. مجله خبری سئو Robot.txt یک فایل متنی است که برای بهبود سئو سایت از طریق مدیریت ایندکس گوگل، مورد استفاده قرار می گیرد. با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند.

بازار کار سئو در ایران چگونه است؟

درصورتی که از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، این افزونه برای مدیریت و ویرایش فایل ربات سایت‌تان یک بخش ویژه را در نظر گرفته است. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس، به صورت خودکار اقدام به ایجاد فایل robots.txt می‌کنند. به این معنی که اگر شما به ریشه هاست سایت خودتان مراجعه کنید فایلی تحت عنوان robots.txt را پیدا نخواهید کرد. بلکه این فایل به صورت مجازی و خودکار توسط وردپرس ایجاد می‌شود. علاوه بر این، چون ربات‌های گوگل اجازه کش کردن محتوای داخل این صفحات را هم ندارند، این URLها به صورت زیر در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند. تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند.

حتی اگر فایل robots.txt برای این ساخته شده باشد که به موتورهای جستجو بگوییم که در کدام یک از صفحات وب سایت ما اجازه خزیدن ندارند باز هم می توان از این فایل برای هدایت موتورهای جستجو به نقشه XML سایت استفاده کرد. در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحات سایتمان در این موتورهای جستجو باید به کمک روش‌های مسدودسازی مثل گذاشتن پسورد بر روی صفحاتی که نمی‌خواهیم به کاربران نمایش داده شوند، دسترسی آن‌ها به این صفحات خاص را از بین ببریم. یک Robots.txt درواقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا روت دایرکتوری قرار می‌گیرد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با