فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو

قوانین خاصی برای برخی از موتورهای جستجو وجود دارد که بهتر است اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن فایل robots.txt وب سایت خود را پیاده سازی کنید. با نوشتن فایل Robots.txt می‌توانید میزان ورود ربات‌ها به سایت خود جهت ایندکس صفحات را محدود سازید و به دنبال آن نیز سرعت بارگذاری صفحات سایت را افزایش دهید. اگر روزانه تعداد زیادی ربات برای بررسی و ایندکس صفحات وارد سایت شما شوند قطعا با مشکل افت سرعت مواجه خواهید شد.

برای سال های طولانی گوگل توصیه می کرد که از دستورالعمل غیر رسمی noindex استفاده کنید. ارجاع دادن به نقشه XML سایت در robots.txt یکی از بهترین قابلیت های این فایل است که به شما پیشنهاد می کنیم همواره از آن استفاده کنید. برای نشان دادن انتهای یک لینک می توانید از علامت $ در انتهای مسیر مد نظر خود استفاده کنید. در صورتی که هیچ مسیری در این بخش تعریف نشده باشد این دستورالعمل به طور کامل نادیده گرفته می شود.

یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند. گوگل تعدادی ربات خزنده دارد که به صورت خودکار وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند و صفحه‌ها را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا می‌کنند. گوگل اعلام کرد که برای حذف صفحه‌ها از نتایج جستجو، بهتر است از را‌ه‌های دیگری به جز فایل Robots.txt استفاده کنید. البته در حال حاضر می‌توان از این فایل برای خارج کردن فایل‌هایی مثل تصاویر، ویدیو یا صدا از نتایج جستجو استفاده کنید اما برای صفحات وب مناسب نیست. فایل Robots.txt در وبسایت‌ها نقش همین راهنماها و نگهبانان را دارد اما نه برای کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، بلکه برای ربات‌هایی که برای بررسی سایت یا هر کار دیگری می‌خواهند در بخش‌های مختلف سایت سرک بکشند. بنابراین اگر شما هم قصد راه اندازی یک وب سایت بزرگ تجاری را دارید حتما باید به کیفیت فایل robots.txt وب سایت خود توجه کنید و تمامی نکاتی که در این مطلب بیان کردم را رعایت کنید.

در حال حاضر موتور جستجوی گوگل از حداکثر سایز 500 کیلوبایت برای فایل robots.txt پشتیبانی می کند. در زمان پیاده سازی این قطعه کد در فایل robots.txt توجه داشته باشید که این کار باعث قطع شدن دسترسی تمامی ربات های گوگل می شود. با این حال باید توجه مجله خبری سئو داشت که موتورهای جستجو گوگل و بینگ در این جا اجازه دسترسی خواهند داشت چرا که طول کاراکترهای دستورالعمل بیشتر از Allow می باشد. شما می توانید به موتورهای جستجو بگویید که به فایل ها، صفحات یا لینک های خاصی از وب سایت شما دسترسی نداشته باشند.

دستورالعمل Disallow در واقع مسیری را تعیین می کند که نباید به آن دسترسی داشت. دستورالعمل ها می توانند برای user-agent های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند اما با این حال می توان از آنها برای تمامی user-agent ها نیز استفاده کرد. در سئورب، مقالات آموزشی سئو و بررسی و تحلیل برخی از سایت ها را از نظر سئو انجام می‌دهیم. ما با سئورب، سایتی که در زمینه آموزش سئو است، از سال 96 کار خودمان رو شروع کردیم.

با بهینه سازی فایل ربات موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌توانند از بررسی صفحات کم اهمیت صرف نظر کرده و به بررسی صفحات مهمتر سایت بپردازند. اهمیت دیگر فایل robots.txt امکان مشخص کردن نقشه سایت XML توسط این فایل است؛ نقشه سایت نیز یک فایل متنی شامل فهرستی از آدرس هایی از صفحات سایت است که می خواهیم توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند. وقتی که آدرس نقشه سایت XML در فایل robots.txt قرار داده می شود، ربات های گوگل راحت تر می توانند این نقشه را پیدا کنند. گوگل دیگر کودکی نیست که فقط به محتوای html سایت شما دقت کند و آن را در حالی که شما از دیگر تکنولوژی هایی مثل جاوا اسکریپت و … استفاده می کنید نادیده بگیرد و تمامی محتواهای تمام صفحات شما را بیرون بکشد. اگر به آن بگویید صفحاتی مثل بک اند وب سایتتان را ایندکس نکند، او به شما احترام می گذارد و این کار را انجام نمی دهد.

موتور جستجو چیست؟ معرفی مهمترین موتورهای جستجوگر اینترنت

5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است. شما با اضافه کردن کلمه robots.txt به انتهای ادرس سایت خود می‌توانید فایل robots.txt کنونی را ملاحظه بفرمایید. به عنوان مثال اگر دامنه شما example.com است به آدرس example.com/robots.txt بروید و فایل robots.txt را مشاهده کنید. در صورتی که نتیجه‌ای در برنداشت باید به پوشه public_html در هاست خود بروید و یک فایل متنی با نام robots.txt ایجاد کنید و محتوای آن را مطابق با نیازهای خود و مطالب ارائه شده در این مقاله اصلاح کنید.

  • اگر در نحوه دسترسی به ریشه وب سایت خود مشکل دارید یا برای انجام این کار به مجوز نیاز دارید، با ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت تماس بگیرید.
  • برای یک ربات خاص مانند ربات گوگل تنها یک گروه از دستورالعمل ها معتبر است.
  • فایل robots.txt تنها برای دامنه کاملی که در آن قرار دارد معتبر است که این دامنه می تواند http یا https باشد.
  • برخی از سایت‌ها بزرگ‌تر هستند، برخی دیگر از اختیارات زیادی برخوردارند، بنابراین از Googlebot کمک هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.
  • روی ارسال در گوشه سمت راست پایین ویرایشگر robots.txt کلیک کنید.

یک فایل Robots.txt دارای ساختاری می‌باشد که در صورتی که این ساختار دچار اختلالی باشد، شاید اصلاً کاربردی را که باید داشته باشد را از دست بدهد. در ادامه به بخش‌های مختلف یک فایل Robots.txt اشاره می‌کنیم و توضیحاتی را در رابطه با هر بخش خدمت شما همراهان گرامی ارائه می‌کنیم. این مثال نشان می‌دهد که چطور کامنت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه کنید که همه فایل‌های دیگر در این دایرکتوری، پیموده می‌شوند. این نتیجه را می‌توان از یک فایل robot.txt خالی و یا حتی بدون فایل robot.txt به دست آورد.

اگر سایتی با تعداد صفحات زیاد داشته باشید که ربات ها همواره در حال بررسی این صفحات هستند، طبیعتا با مشکل سرعت و ترافیک بالا پهنا باند مواجه خواهید شد، لذا وجود این فایل برای کنترل این درخواست ها ضروری است. طبیعتاتولید محتوا عالی برای همه صفحات یک سایت کاری سخت و زمانبر است. به همین جهت با دستورات داده شده به فایل ربات می توان از بررسی صفحات با محتوا بی کیفیت توسط گوگل جلوگیری کرد. شاید برخی از صاحبان سایت و وبمستران علاقه نداشته باشند برخی از صفحات و فایل های موجود در سایت خود را نمایش دهند. به همین دلیل با اعمال دستوراتی در فایل ربات سایت می توان از این امر جلوگیری کرد.

دسته بندی های مهم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با