فایل robots txt چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ رایا پارس-سئو

در واقع این فیلتر همان محتوایی را تولید می کند که در صفحات دیگر وجود داشت. یکی از مواردی که متخصصین بایستی در نظر بگیرند بررسی چک لیست کلیک پذیری یکی… دگردیسی، نخستین پلتفرم آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ در ایران است که با هدف ایجاد مرجعی کامل از آموزش‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط ایجاد شده است. ما تلاش می‌کنیم تا بستری ایجاد کنیم که افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی، بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های باکیفیت، به‌روز و کاربردی، زندگی شخصی و شغلی خود را متحول کنند. کدام دایرکتوری ها یا فایل هایی که User-agent نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

اهمیت ایجاد فایل robots.txt برای سئو سایت

این حالت در واقع عکس حالت بالا بوده و بیان می کند که ربات اجازه دارد به کدام قسمت ها در سایت دسترسی داشته باشد و آن ها را مورد بررسی قرار دهد. کراول باجت در واقع تعداد دفعاتی است که گوگل در روز صفحات سایت شما را خزش می کند و مقدار آن با توجه به بزرگی سایت، سلامت سایت و لینک لینک های ورودی به سایت متغیر است. مقدار کراول باجت متغیر است و ممکن است گوگل در یک روز 20 صفحه و روز دیگر 100 صفحه از سایت را خزش کند.

وظیفه ی هدایت و راهنمایی ربات های خزنده گوگل در هنگام بررسی صفحات سایت ها را به عهده دارد، اما بهتر است جزئیات بیشتر درباره ی این فایل و کاربرد آن در سئو سایت را در ادامه ی همین مقاله با هم بررسی کنیم. همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند.

جلوگیری از نمایش صفحات غیر عمومی سایت

اگر در نحوه دسترسی به ریشه وب سایت خود مشکل دارید یا برای انجام این کار به مجوز نیاز دارید، با ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت تماس بگیرید. اگر نمی توانید به ریشه وب سایت خود دسترسی پیدا کنید، از یک روش مسدودسازی جایگزین مانند متا تگ‌ها استفاده کنید. پروتکل سایت مپ (نقشه سایت) به ربات‌ها کمک می کند تا بدانند چه چیزی را در خزیدن خود در یک وب سایت قرار دهند.

در ادامه ی مقاله نحوه ساخت فایل ربات را با دستورات آن آورده ایم. اگر یک نفر بخواهد به صفحاتی از وبسایت شما دسترسی پیدا کند که شما این صفحات را در فایل ربات بلاک کرده‌اید یقینا برای شناسایی این صفحات می‌تواند به راحتی از فایل ربات استفاده کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که از طریق مجله خبری سئو فایل‌های ربات از اطلاعات محرمانه‌ی خود مراقبت می‌کنند در حالی که کاملا برعکس است و برخی ربات‌ها می‌توانند از این اطلاعات شما سوءاستفاده کنند. اگر سایت شما وردپرسی است با نصب افزونه‌های سئو وردپرس نظیر رنک مث یا یوست سئو بصورت خودکار برای شما این فایل ایجاد خواهد شد.

  • برای انجام تغییرات در این فایل تنها کافیست به ریشه هاست سایت‌تان مراجعه کنید و دنبال فایلی به نام robots.txt بگردید، سپس می‌توانید به کمک ادیتور آنلاین و یا آپلود یک فایل جدید، فایل robots.txt جدیدتان را جایگزین قبلی کنید.
  • شما باید سینتکس مناسب برای آدرس دادن به خزنده های وب مختلف را بدانید زیرا ممکن است برخی دستورالعمل های خاصی را درک نکنند.
  • زمانی که قصد ایجاد تغییرات در robots.txt سایت خود را دارید کاملا مراقب باشید چرا که فایل robots.txt قابلیت این را دارد که قسمت های بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند.
  • این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود.
  • البته باید این را در نظر داشت که برخی از قالب ها با تکتولوژی های مختلفی محتوا را نشان می دهند که اگر این ها مسدود شوند، روبات های گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نمی تواند آن را کرال کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار برچسب خورده با