فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو

همچنین اگر کنجکاو شدید که از اسامی معروف‌ترین خزنده‌ها و ربات‌های دنیای اینترنت باخبر شوید، می‌توانید دیتابیس اسامی ربات‌ها را مشاهده کنید. اگر نسبت به این موضوع هیچ اطلاعاتی ندارید ویا علاقه‌مند آشنایی و درک بهتر موضوع فوق العاده مهم بودجه خزش هستید حتما مقاله “بودجه خزش سایت چیست” را با دقت مطالعه کنید. همانطور که گفتیم، هاست و منابع سرور سایت مجله خبری سئو ما برای پاسخ دادن به درخواست‌های ربات‌ها دقیقا همانند پاسخگویی به درخواست‌های کاربران واقعی مشغول می‌شود. وقتی این درخواست‌ها از حد توان سرور سایت ما خارج شوند اتفاق از دسترس خارج شدن سایت رخ می‌دهد. حالا مگر برای گوگل اصلا اهمیت دارد که تو به ربات اش گفته ای که چکار کند. درست است شاید به یک سری صفحات که تو بگویی که نرود، هم برود و ببنید.

  • در ادامه می‌خواهیم با جزئیات کامل درباره همین فایل مهم صحبت کنیم.
  • معمولا موتورهای جستجو محتویات فایل robotx.txt را ذخیره می‌کنند تا به دانلود مجدد آن نیاز نداشته باشند، با این حال روزانه چندبار نسخه جدید فایل را بارگذاری می‌کنند.
  • قبل از اینکه ربات‌های موتورهای جستجو نظیر گوگل صفحات وب را کراول کنند ابتدا فایل Robots.txt را بررسی می‌کنند و اگر این فایل موجود باشد مطابق با اطلاعات مندرج در آن اقدام به ایندکس کردن صفحات می‌کنند.
  • اگر وبسایت خود را به ابزار گوگل سرچ کنسول متصل کرده باشید، وقتی که ابزار تست را باز کنید از شما درخواست می‌کند که Property مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • مطمعنا در خصوص اضافه کردن لینک نوفالو در وردپرس شنیده اید اما با عملکرد آن…

برخی وب سایت‌های سریع ممکن است عملکرد بدتری نسبت به وب سایت های کند داشته… این دو خط اما اجازه بررسی سایت ما را به صورت استثنا به ربات Googlebot می‌دهد. با این دستور شما به یک تصویر خاص در پوشه ای که قفل شده است دسترسی پیدا می کنید.

برخلاف ربات‌های موتور جستجو گوگل، برخی از موتورهای جستجو دستورات موجود در فایل robots.txt را نادیده می‌گیرند. با اینکار خزنده‌های موتور جستجو گوگل حتی اگر فایل robots.txt سایت شما را هم نادیده بگیرند چون در داخل صفحه صراحتا از ربات‌ها خواسته شده که این صفحه را ایندکس نکنند، به این درخواست احترام می‌گذارند. هنگامی که فایل robots.txt خود را در رایانه خود ذخیره کردید، آماده است تا آن را در اختیار خزنده های موتورهای جستجو قرار دهید. هیچ ابزاری وجود ندارد که بتواند در این مورد به شما کمک کند، زیرا نحوه آپلود فایل در سایت شما به معماری سایت و سرور شما بستگی دارد.

نقشه‌های سایت به خزنده وب نشان می‌دهند که در کدام صفحات می‌توانند بخزند. این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که یک ربات خزنده هیچ صفحه مهمی را از دست نخواهد داد. فایل robots.txt به مدیریت فعالیت‌های این خزنده‌های وب کمک می‌کند تا بر سرور وب میزبان وب‌سایت، یا فهرست‌بندی صفحاتی که برای نمایش عمومی نیستند، هزینه بار اضافه نکنند. REP همچنین شامل دستورالعمل‌هایی مانند ربات‌های متا و همچنین دستورالعمل‌های صفحه، زیر دایرکتوری یا سراسر سایت برای نحوه برخورد موتورهای جستجو با لینک‌ها (مانند «دنبال‌کردن» یا دنبال نکردن «nofollow») است. برای مثال اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو، تصاویر وب‌سایت‌تان را ایندکس کنند، می‌توانید تمام تصاویر سایت را درون یک پوشه در هاستینگ خود قرار دهید و از دسترس موتورهای جستجو خارج سازید.

پیدا کردن فایل Robots.txt خود را آسان کنید

به ویژه در سیستم عامل لینوکس اگر برخی از حروف فایل بزرگ باشند، موتور جستجو امکان دریافت فایل را نخواهد داشت. طراحی سایت آرایشگاهی یا طراحی سایت سالن زیبایی مقوله‌ای است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دلیل آن نیاز آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی به ارائه خدمات در قالبی جدید و نوآورانه است. اگر قصد طراحی سایت سالن زیبایی خود را دارید و کیفیت و قیمت طراحی سایت سالن زیبایی آن برای شما مهم است با مشاوران ما در مه‌ویژن تماس بگیرید. دریافت آپدیت های ربات افزایش ورودی گوگل ما در سال اول رایگان بوده و در سالهای بعدی، تمدید سالانه، فقط با پرداخت 20% قیمت (به روز) پکیج انجام خواهد شد.

اگر فایل robots.txt یک وب سایت ظاهر نشود، ممکن است خالی یا از دایرکتوری ریشه خالی باشد (که در عوض یک خطای 404 را برمی گرداند). گهگاه بررسی کنید تا مطمئن شوید که robots.txt در وب سایت شما یافت می شود. اینجا جایی است که شما با استفاده از فایل Robots.txt از خزیدن ربات های موتور های جستجو در این صفحات جلوگیری می کنید. مختصر بخواهیم بگوییم، این فایل به خزنده ها می گوید که چه قسمت هایی را اجازه دارند دنبال کنند و چه قسمت هایی را مجاز نیستند و اجازه ندارند که دنبال کنند. البته که این دستورالعمل ها می تواند بسیار بیشتر از این حرف ها باشد اما نباید جزء به جزء دستور در آن وارد کنیم.

فایل Robots.txt چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار