فایل Robots txt چیست؟ راهنمای کامل نحوه ساخت فایل Robots.txt-سئو

با این تکنیک شما می توانید آدرس صفحات را از دید کاربر و موتور جستجو مخفی نگه دارید. در این فایل طبق دستوراتی که در بالا گفته شد، محدودیت و دسترسی ها را برای ربات ها مشخص کنید. هرچند ما اعتقاد داریم بهترین راه برای معرفی نقشه سایت با استفاده از ابزار سرچ کنسول به گوگل است. پیشنهاد می کنم ببینی این ارور 404 از وردپرس میاد یا از سمت وب سرور.

هر وب سایت برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج موتور جستجوگر گوگل توسط ربات‌های مختلف و به طور روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ربات‌ها به صورت خودکار تمامی صفحات یک سایت را بازدید کرده و آنها را به لحاظ ساختاری و فنی ارزیابی می‌کنند و سپس صفحات بازدید شده را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهند. اما هر وب سایت دارای برخی صفحات عمومی و یا محرمانه‌ای است که نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو هیچ ضرورتی ندارد و حتی ممکن است به سئو سایت لطمه وارد ‌کند. در حقیقت این امکان را فراهم می کنیم که صفحات اصلی در ساختار سایت بیشتر مورد توجه گوگل بوده و بررسی شوند. است که با کمک آن و درج دستورات تحت وب می‌توان کارهای مختلفی از جمله ایجاد دسترسی یا محدودسازی ربات موتورهای جستجو را انجام داد. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، ربات‌های موتورهای جستجو پررنگ‌ترین نقش ممکن برای معرفی کامل یک سایت به موتورهای جستجو را ایفا می‌کنند.

مدیریت دسترسی موتور های جستجوی گوگل

به این دلیل که گوگل خودش به راحتی می تواند کلیه صفحات مهم سایت را پیدا کرده بخزد و فهرست بندی نماید. بله وجود این فایل برای سئو بسیار مهم است و اگر آن را ندارید باید ایجاد کنید. مشخص کنید و از این طریق مقدار بودجه ی خزش سایت خود را بهینه کنید. برای افزودن این کدها یا باید مستقیم کدهای HTML صفحه را ویرایش کنید یا این که از را‌های دیگری مثل افزونه‌ها برای نوایندکس کردن استفاده کنید. بعد از این که فایل را ساختید آن را باید در سرور میزبان سایت آپلود کنید. با نگاه کردن به فایل‌های robots.txt دیگر سایت‌ها می‌توانید از آنها برای سایت خودتان الگو بگیرید.

به بیانی ساده فایل robots.txt اجازه بررسی سایت و صفحات را به ربات های موتورهای جستجو می دهد. با تایپ دستوراتی در این فایل متنی از دسترسی همه یا تعدادی از ربات های موتورهای جستجو برای بازدید و ایندکس سایت جلوگیری می گردد و یا با مشخص نمودن بخش های غیرضروری سایت، از لیست ایندکس توسط ربات ها خارج می شوند. Robots.txt فایلی است که به ربات‌های موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحات یا بخش‌های خاصی از یک وب سایت را بررسی نکنند و مجاز به بررسی چه صفحاتی هستند.

بنابراین اگر دستورالعمل هایی را برای همه ربات ها در نظر گرفته اید و به دنبال آن دستورالعمل هایی برای یک ربات خاص مد نظرتان است باید بدانید که تنها این دستورالعمل های خاص توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرند. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ به تمامی پوشه های موجود در مسیر /about/ directory به جز مسیر sub-directory /about/company/ دسترسی ندارند. در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو اجازه دسترسی به پوشه /media/ را ندارند به جز فایلی که در مسیر /media/terms-and-conditions.pdf قرار گرفته است.

Robots.txt مخفف شده عبارت Robots Exclusion Protocol می‌باشد که به معنی پروتکل حذف ربات می‌باشد. در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحات سایتمان در این موتورهای جستجو باید به کمک روش‌های مسدودسازی مثل گذاشتن پسورد بر روی صفحاتی که نمی‌خواهیم به کاربران نمایش داده شوند، دسترسی آن‌ها به این صفحات خاص را از بین ببریم. اکثر خزنده‌های موتورهای جستجو بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به محدودیت‌های تعریف شده در فایل ربات سایت احترام می‌گذارند. Txt بیشتر برای مدیریت فعالیت‌های ربات‌های خوب مانند خزنده‌های وب در نظر گرفته شده‌اند، زیرا ربات‌های بد احتمالاً دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کنند. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات در وردپرس یا هر سایت دیگری به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید.

در برخی شرایط، مشکلاتی برای یکی از صفحات شما پیش می آید که باید آن را برطرف کنید؛ قبل از برطرف کردن حتما باید دستور Disallow را در فایل Robot.txt اجرا کنید. بعد از کلی گشتن تو نت دنبال پیدا کردن مشکلم، شما واقعا یه محتوای کاربردی نوشتید، بقیه یه چیز تکراری رو کپی زدن از هم. در این قسمت پاسخ تعدادی مجله خبری سئو از سوالات متداول در مورد اهمیت robots.txt و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید. همواره از عدم وجود خطا در فایل robots.txt خود اطمینان حاصل کنید. بدین ترتیب تمامی صفحات موجود در وبلاگ از دسترس ربات بایدو خارج خواهد شد.

حال که فایل robots.txt خود را ایجاد کرده‌اید، زمان آن است که از درستی عملکرد آن اطمینان یابید. گوگل در ابزار سرچ کنسول، ابزاری رایگان به نام robots.txt tester را در دسترس وب‌مسترها قرار داده است.برای آزمایش فایل خود ابتدا وارد اکانت کنسول جستجوی خود شوید. موتورهای جستجو در مورد محتوای تکراری حساس هستند ، با این حال، برای خزیدن صفحات محتوای تکراری و نمایش آنها در SERP ها، نیازی به ربات ندارید. با برخی از خدمات میزبانی وب سایت مانند وردپرس یا Wix، تنظیمات خزنده اغلب برای شما انجام می شود.

اگر می‌خواهید یک فایل خاص را محدود کنید پسوند آن را فراموش نکنید

مشاوره ی رشد کسب و کار های آنلاین در کنار فعالیت های فنی حوزه ی وب، از جمله خدمات آنیز وب می باشد. درج تمامی اطلاعات و صفحات یک سایت قطعا اتفاق خوب و ایده آلی برای وبمستران نیست. به همین دلیل با اعمال دستوراتی در فایل ربات می توان این مورد را اصلاح کرد. در واقع یک فایل متنی بوده که اجازه دسترسی به صفحات سایت را به ربات های خزنده گوگل می دهد. گوگل بعد از این که گفت استفاده از دستورات noindex و disallow کمکی به خارج کردن صفحات از نتایج جستجو نمی‌کند، راهکارهای دیگری برای این کار معرفی کرد. اگر هم می‌خواهید صفحه‌های مشخصی را تست کنید،‌ کافی است آدرس آن را در نوار پایینی وارد کنید و بعد ربات گوگلی که مد نظرتان است را انتخاب کنید.

  • در صورتی که قصد این را دارید که بصورت قابل اطمینان یک صفحه را از نتایج جستجو حذف کنید بایستی از تگ noindex در صفحه مورد نظر استفاده کنید.
  • ربات‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند که به صورت خودکار صفحه‌های مختلف را باز و بررسی می‌کنند.
  • من مشکلی برام پیش اومده من زمانی داخل روبوتس دات تی اکس تی دسترسی ربات های گوگل رو به سایت بسته بودم.
  • از کاربردهای این دستور زمانی است که شما بخش بزرگی از سایت را بلاک کرده‌اید و قصد دارید اجازه دسترسی به یک یا چند صفحه از همان بخش به ربات‌های خزنده بدهید.
برای مثال با یک User-agent می‌توان مشخص کرد چندین آدرس را معرفی نمود و یا برعکس این کار. این دستور به ربات گوگل می‌گوید که اجازه مشاهده و ایندکسِ فایل seo.png را دارد، علی‌رغم اینکه فولدر Photos از دسترس ربات‌ها خارج‌شده است. دستور Disallow به ربات‌ها می‌گوید که چه فولدرهایی از سایت شمارا نباید بررسی کنند. در حقیقت این دستور، بیانگر آدرس صفحه‌ای است که می‌خواهید از دید روبات‌ها پنهان بماند. دستور بالا به این معنا است که “دستورات فایل، برای همه ربات‌های جستجوگر یکسان عمل می‌کند”. از آنجایی که منبع محدودی از خزیدن دارید، می‌توانید robots.txt را نصب کنید تا از صفحات اضافی از طریق Googlebot جلوگیری کرده و آنها را به موارد مهم معرفی کنید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار