سایت مپ یا نقشه سایت sitemap چیست؟ ثبت در سرچ کنسول گوگل-سئو

بنابراین اگر هدف‌گذاری مشخصی برای دسته‌بندی و برچسب نیست، می‌توان آخرین تغییر را به صورت هفتگی در نظر گرفت. اشاره کردیم که ایندکس صفحات برای گوگل هزینه و زمان زیادی دارد. هم‌چنین باید در نظر داشت که همه سایت‌ها به یک اندازه فعال نیستند. منظور از غیرفعال بودن این است که صفحات جدیدی به آن‌ها اضافه نمی‌شود یا به ندرت تغییر در محتوای آن ایجاد می‌شود. در واقع همه فرمت‌ها یک نقشه سایت را به 50 مگابایت (غیر فشرده) و URL محدود می‌کنند. پس فایل شما بزرگتر است و یا URL‌ های بیشتری دارید، باید لیست خود را به نقشه‌های سایت‌های متعدد تقسیم کنید که در ادامه به این موضوع می­پردازیم.

نقشه سایت چیست و چه ربطی به سئو دارد ؟

با اینکه sitemapها عمدتا برای بهبود روند شاخص وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند دسترسی به صفحات خاص را فراهم کنند. به عنوان مثال صفحاتی که توسط منو‌های شما در دسترس نیستند می‌توانند توسط موتورهای جستجو در صورتی‌که شما بخواهید ایندکس شوند. نقشه سایت اثری روی روش ربات های خزنده بر شاخص صفحه سایت ندارد، اما می‌تواند دید و دسترسی محتوای شما را افزایش دهد. به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت. ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است.

چرا نقشه سایت مهم است ؟

شما می توانید با یک جستجوی ساده و مطالعه ی ویژگی های هر ابزار بهترین آنها را با توجه به نیاز هایتان انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید. تعداد سایت هایی که بصورت آنلاین به تولید نقشه ی سایت می پردازند بسیار زیاد است و اشاره به همه ی آنها در اینجا ممکن است کمی ملال آور باشد. نسخه ی رایگان آن به شکل اعجاب آوری ساده است و تنها با چهار گام ساده می توان با استفاده از آن به تولید نقشه ی سایت پرداخت. رابط کاربری این ابزار به شما اجازه می دهد تا با یک درگ اند دراپ ساده و شخصی سازی های با استفاده از رنگ ها و تصاویر، به تولید فایل های تکست یا XML بپردازید. برای تولید یک نقشه ی سایت HTML باید از ابتدا از یک پلاگین متفاوت استفاده نمایید.

هم دستی میتونید انجام بدید و هم برنامه ای پیاده سازی کنید که بعد از انتشار هر پست جدید، این فایل رو هم بروزسانی کنه. از ایک ابزار تولید کننده نقشه سایت داینامیک خارجی استفاد کنید. نقشه های سایت می توانند توسط gzip فشرده شده (نام فایل چیزی شبیه به sitemap.xml.gz خواهد شد) تا در میزان استفاده از پهنای باند سایت صرفه جویی گردد. اما دقت داشته باشید که در هر صورت این فایل پس از خارج شدن از حالت فشرده، همچنان بایستی حداکثر 50 مگابایت باشد. تلاش برای فریب گوگل در زمان بروزرسانی وب سایت تاثیر مثبتی نداشته و حتی ممکن است که منجر به پنالتی گوگل شود. آقای جان مولر در توییتر خود اعلام نموده که گوگل از از تگ lastmod در فهم زمان تغییر محتوا استفاده می کند و از این طریق پایش صفحات را اولویت بندی می کند.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، فقط روی دکمه XML Sitemap کلیک کنید. سپس عملکرد نقشه سایت را «فعال» کنید و به افزونه اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد. سپس، تمام آن نقشه های سایت از طریق فهرست نقشه سایت قابل دسترسی خواهند بود. اگر صفحه‌ای را در فایل Robots.txt بلاک کرده یا از تگ noindex برای یک صفحه استفاده می‌کنید‌، نمی‌خواهید آن صفحه در سایت‌مپ شما نشان داده شود.

  • گوگل سرچ کنسول بیشتر مشکلات مربوط به نقشه سایت را به شما اعلام می‌کند.
  • حال فایل .htaccess را باز کنید و کد های زیر را در انتهای آن اضافه کنید.
  • اگر شما سایتی یک صفحه ای دارید یا بروز رسانی های زیادی روی آن انجام نمی دهید، نیازی به سایت مپ ندارید.
  • در نقشه سایت XML، امکان افزودن اطلاعات اضافی به URL وجود دارد که به خزنده‌ها کمک می‌کند تا صفحات وب سایت شما را بهتر بخزند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تنظیم دستی نقشه سایت ، به صفحات رسمی Google و Bing مراجعه کنید. از سویی دیگر می‌توانید نقشه سایت را به صورت ساختار کدهای شناخته شده نیز مجله خبری سئو تولید کنید و حتما نیازی نیست که در فرمت XML باشد. با این حال شما نیازی ندارید با این کدها سر و کله بزنید و بهتر است اجازه دهید یک ابزار این کار را برای شما انجام دهد.

راهنمای آسان برای ایجاد نقشه سایت (sitemap)

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار