فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل robots.txt فایل ربات سایت-سئو

گوگل این گونه می تواند وب سایت را از دید موبایل فرندلی بودن بررسی نماید. آیا از وجود فایل robots.txt در وب سایت خود مطمئن نیستید؟ تنها کافیست که عبارت robots.txt را به انتهای نام دامنه خود اضافه کرد و یو آر ال نهایی را در مرورگر خود وارد کنید. اگر هیچ صفحه متنی ظاهر نشد، پس چنین فایلی در سایت شما وجود ندارد. اگر در وب سایت شما هیچ بخشی برای پنهان کردن در نتایج جستجو وجود ندارد، شاید بهتر باشد که فایل robots.txt را به کل نادیده بگیرید. با استفاده از فایل robots.txt می توان به مدیریت دسترسی پایشگر ها در وب سایت پرداخت.

محدودیت‌های دستورات Robots.txt

اگرچه تمامی موتورهای جستجو اصلی توجه ویژه ای به این فایل دارند ولی با این حال موتورهای جستجو می توانند برخی از دستورالعمل های شما در این فایل را نادیده بگیرند. فایل robots.txt گوگل به صورت شگفت آوری انعطاف پذیر است و همین مسئله کار را برای خزیدن در وب سایت شما راحت تر می کند. بخش عمده ای از سئو وب سایت مربوط به ارسال سیگنال های مناسب به موتورهای جستجو است و این فایل یکی از بهترین راه های ارتباطی با موتورهای جستجو برای وب سایت شما می باشد. گوگل اعلام کرده است یک تگ روبات جدید در آینده پیش روی شما قرار خواهد گرفت که این تگ یرچسب indexifembedded نام دارد.

این فایل به عنکبوت های خزنده گوگل و موتورهای جستجو می گوید که چه صفحاتی را خزش و فهرست بندی نکنند. Robots.txt در واقع یک فایل است با پسوند TXT که به ربات ها و خرنده های موتورهای جستجو این را می گوید که در کدام صفحات یا بخش های یک سایت حق خزیدن ندارند. در قسمت قبلی به این نکته اشاره شد که ربات ها به صورت پی در پی در حال خزش صفحات سایت ها بوده و آن ها را بررسی می کنند. پس لزوم توجه به ترافیک سایت و عدم پردازش پهنا باند توسط ربات های گوگل، راهی برای کنترل ترافیک سایت و بهبود کیفیت آن در نتایج وافزایش کلیک گوگل است.

آموزش JQuery

گوگل از این دستور پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌توانید فرکانس خزش را در گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید. در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد. در نهایت پس از پیاده سازی اصلاحات سئویی می‌توانید مجددا اجازه بررسی صفحات اصلاح شده را به ربات موتورهای جستجو بدهید. ربات ها توسط موتورهای جست و جو کننده برای مجله خبری سئو دسته بندی کردن وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و فایل Robots.txt که معنی آن استاندارد استثنا کننده ربات ها می باشد شناخته شده به پروتکل استثنا کردن ربات ها نیز می باشد. و این فایل به عنوان یک معیار برای ارتباط با ربات های وب و خزنده های وب است. وب سایت ها با استفاده از این استاندارد موجب می شوند تا به web robot ها آگاهی داده که کدام قسمت از صفحات سایت نباید مورد پیمایش توسط کاربر قرار بگیرد.

علاوه بر این، چون ربات‌های گوگل اجازه کش کردن محتوای داخل این صفحات را هم ندارند، این URLها به صورت زیر در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند. بهترین روش برای انجام اینکار معرفی آدرس نقشه سایت در داخل گوگل سرچ کنسول است. برای انجام اینکار پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله “صفر تا صد نقشه سایت” را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دستوراتی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم برای ربات‌های مختلف قوانین بخصوصی را برای بررسی سایت‌مان مشخص کنیم.

ربات‌ها به کوچک یا بزرگ بودن دستورات حساس هستند

لطفا در زمان پیاده سازی این بخش توجه داشته باشید که تنها یک کاراکتر اضافی می تواند تفاوت های زیادی را در این بخش به وجود بیاورد. در زمان استفاده همزمان از این دو دستورالعمل حتما دقت کنید که از wildcard ها استفاده نکنید چرا که استفاده از آنها باعث ایجاد مغایرت در دستورالعمل ها خواهد شد که در بخش بعدی به بررسی آن می پردازم. تمامی دستورالعمل هایی که بین user-agent اول و user-agent بعدی قرار می گیرند به عنوان دستورالعمل هایی برای user-agent اول شناخته می شوند. هر موتور جستجو باید خود را با استفاده از یک user-agent شناسایی کند. چگونگی تاثیر سرعت سایت بر سئو و رتبه بندی گوگل (راهنمای 2021 در خصوص سرعت… در مقاله پیشرو به بررسی کامل موضوع مهمی در بخش سئو به نام راهنمای سئو…

  • این فایل به جای دیگری در سایت پیوند داده نشده است، بنابراین کاربران به احتمال زیاد به آن برخورد نمی کنند، اما اکثر ربات‌های خزنده وب قبل از خزیدن سایت، به دنبال این فایل می‌گردند.
  • یکی از ابزارهای مختلف که به شما در بررسی صحت فایل robots.txt کمک می‌کند استفاده از ابزار تست robots.txt گوگل است.
  • اما فراموش نکنید که ربات هایی هم هستند که اصلا توجهی به این محدودیت ها ندارند و به همه بخش ها مراجعه می کنند.
  • با استفاده از این فایل شما در حقیقت به معرفی بخش های قابل دسترس و همچنین مشخص نمودن بخش هایی که نمی خواهید ربات های جستجوگر سطح وب یا همان Web Crawlers به آن ها دسترسی داسته باشند؛ می پردازید.
  • گوگل پیشنهادات مختلفی را در خصوص ربات های خزنده در موتورهای جستجو ارائه داد که برخی از آنها مورد تایید قرار گرفته و پیاده سازی شدند.
پروتکل ممانعت از ربات‌ها یک استاندارد وب است که چگونگی خزیدن ربات‌های موتورهای جست‌وجو، دسترسی و ایندکس محتوا و در اختیار گذاشتن محتوا به کاربران را تعیین می‌کند. این پروتکل همچنین شامل راهنمایی‌هایی مانند متا ربات‌ها و همچنین دستورالعمل‌های صفحه‌های اصلی و فرعی وب برای این‌که موتورهای جست‌وجو چگونه با لینک‌ها (مانند لینک‌های فالو یا نوفالو) برخورد کنند، نیز است. در عمل، فایل Robots.txt مشخص می‌کند برخی ربات‌های موتور جست‌وجو می‌توانند یا نمی‌توانند به بخش‌هایی از سایت دسترسی پیدا کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار