فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو خاکستری سئو خاکستری-سئو

BOM در واقع مخفف عبارت byte order mark است که در واقع یک کاراکتر غیر قابل مشاهده در ابتدای فایل robots.txt می باشد و برای رمزگذاری منحصر به فرد یک فایل متنی مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین راه برای ارسال یک سیگنال به موتورهای جستجو به منظور این مجله خبری سئو که یک صفحه نباید ایندکس شود این است که از تگ meta robots یا X-Robots-Tag استفاده کنید. این مسئله به خصوص زمانی که قصد راه اندازی ویژگی های جدید در وب سایت خود را دارید بیشتر از قبل خود را نمایش می دهد و تاثیر بیشتری روی سئو سایت شما می گذارد.

الگوریتم رنک برین چیست؟ تحلیل رفتار کاربران گوگل با Rank Brain

جمع آوری این اطلاعات به طور روزانه، سرعت وب سایت و عملکرد بهینه آن را تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع نیز به طور مستقیم بر سئو سایت و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو تاثیر خواهد داشت. این صفحه هیچ ارزشی برای ایندکس ندارد و گاهی ممکن است باعث محتوای تکراری هم شود. همان‌طور که در بالا گفته شد می‌شود صفحه نتایج جست‌وجو داخلی سایت را از ایندکس شدن و نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو موتورهای جست‌وجو مانند گوگل را به وسیله فایل Robots.txt مسدود کرد. در این مثال به راحتی می‌توان این‌کار را انجام داد تا مشکل حل شود.

چگونه فایل ربات robots.txt بسازیم؟

همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند. توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد. خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد.

  • در این مثال به تمامی موتورهای جستجو گفته شده است که به مسیر /wp-admin/ دسترسی نداشته باشند.
  • با استفاده از آن می‌توان به موتورهای جست‌وجو اعلام کرد که چه محتوا و صفحاتی را برای ایندکس شدن بررسی نکنند.
  • در مثال زیر تمامی ربات‌ها از دسترسی به دایرکتوری media منع شده‌اند اما در عین حال اجازه دسترسی به یک فایل پی دی اف با عنوان terms-and-conditions.pdf موجود در دایرکتوری media داده شده است.
  • اگر از تگ نوایندکس استفاده کنید مستقیما به ربات‌های کراولر اعلام می‌کنید که این صفحه نباید در نتایج جستجو نمایش داده شود.

هنوز که هنوز است خیلی‌ها از عملکرد دقیق فایل‌های ربات اطلاعی ندارند. استانداردهای خاصی برای آن وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت کدام المان‌ها و به چه شکل در فایل‌های Robots.txt می‌توانند سرنوشت ساز باشند. در این مقاله به طریقه و روش استفاده‌ی صحیح از این فایل‌ها پرداخته‌ایم تا بدون هر گونه ریسک و تاثیرگذاری منفی در سئو از آن‌ها استفاده کنید. نردبان قصد دارد به شکلی حرفه‌ای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. می‌خواهیم با طراحی وب‌سایت‌های کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفه‌ای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم.

با استفاده درست از فایل robots.txt می توانید به ربات‌های جستجو بگویید که Crawl Budget سایت‌تان را به درستی مصرف کنند. همین قابلیت است که اهمیت فایل robots.txt را در سئو دوچندان می‌کند. گوگل تعدادی ربات خزنده دارد که به صورت خودکار وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند و صفحه‌ها را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا می‌کنند.

توجه داشته باشید که دستورالعمل Crawl-delay دقیقا باید بعد از دستورالعمل های Disallow یا Allow قرار گیرد. وب سایتی که قصد تعریف کردن نرخ خزیدن یا نرخ درخواست در آن دارید را انتخاب کنید. دستورالعمل Crawl-delay یک دستورالعمل غیررسمی است که برای جلوگیری از overload شدن سرورها با درخواست های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار